Etiketter

tisdag 4 mars 2014

Slöjd utvärdering

Jag har gjort en kofta med tryck och text på baksidan. 

Inspiration: 
Jag vet inte exakt var jag fick min inspiration att göra en kofta ifrån. Det var mest det att jag ville försöka göra något svårt och pröva nya saker. Först hade jag tänkt sy en kofta och sedan ha ett citat på baksidan och måla dit fjärilar. Jag tycker om citat och tyckte att det skulle verka fint att ha det, och anledningen till att jag ville måla dit fjärilar var för att jag tycker fjärilar är väldigt vackra. Men sedan ändrade jag mig. Jag kunde inte komma på något citat som jag skulle vilja sy på på baksidan av min kofta, fast än att jag tänkte länge. Därför tänkte jag att jag kan sy på någon annan text som jag tycker om, och jag valde att skriva ”Nothing was the same” vilket är namnet på min favoritartists album. Men jag ville göra något mer. I och med att jag inte tänkte ha ett citat längre ville jag inte måla fjärilarna heller då det inte riktigt skulle passa in på min text. Jag fick då tipset av Rose att stryka på bilden av Drake (artisten) på baksidan. I och med att ”Nothing was the same” är namnet på hans album tyckte jag det var passande att välja albumets omslagsbild att ha på. 

Tillvägagångssätt:  
Jag började med att leta efter ett passande mönster. Det jag valde var ett mönster av en jogginjacka som jag tyckte såg snygg ut. Sedan valde jag ett ljusgrått elastiskt tyg, dels för att färgen var fin men även för att det skulle passa att skriva text och annat på baksidan. Jag använde mig i princip endast av den elastiska sömmen. 

Jag började mitt arbete med att klippa till mig plagg, med 1 cm sömsmån, efter mönstret som jag hade. Delarna jag fick var följande: 
  • 2 framstycken
  • 1 backstycke 
  • 2 ärmar 
  • 4 kapuschongdelar  
  • 2 fickor 
  • 1 midjemudd 
  • 2 ärmmuddar 
  • 2 fickmuddar 

Det första jag gjorde var att sy ihop min kapuschong. Jag tvärnåla och sydde mittbak räta mot räta på två av kapuschongdelarna och gjorde sedan samma sak med de andra två. Vid den kapuschongen som skulle vara yttersts framkanter sydde jag knapphål. Sedan sydde jag de båda kapuschongernas framkanter räta mot räta, och sedan sydde jag en 1,5 cm bred kanal längs framkanten med raksöm. 

Sedan började jag med mina fickor och deras muddar. Jag vek fickmudden på längden och tvärnåla samt sydde den vikta mudden räta mot räta med ficköppningen. Sedan tog jag fickdelen och sydde den räta mot räta med det ena framstycket, en bit upp på det. Jag gjorde sedan likadant med den andra fickan. 

Sedan så gick jag över till ärmarna. Jag sydde den ena ärmen, framärmen, räta mot räta med det ena framstycket och sydde sedan bakärmen räta mot räta med bakstycket. Sedan gjorde jag samma sak med den andra ärmen. Därefter sydde jag fram- och bakstyckets sid- och ärmsömmar räta mot räta, på båda mina ärmar. 

Därefter gick jag över till midjemudden. Jag tvärnåla och sydde midjemuddens kortsidor räta mot räta och vek sedan midjemudden på längden. Jag tvärnåla och sydde den vikta midjemudden räta mot räta med nederkanten, och gjorde sedan exakt samma sak med ärmmudden och ärmens nederkant. 

Efter det tog jag en dragkedja vars längd passade min koftas längd och nålade först på den räta mot räta längs mitt fram, och sydde sedan fast den, dock med en annan pressar fot, en blixtlåspressarfot. 

Sedan tog jag min kapuschong, tvärnåla och sydde kapuschongen räta mot räta mot koftans halsringning. Jag tog ett band som jag satte fast en knappnål på och trädde den i kapuschongen. Jag fäste mitt blixtlås genom att vika in och ner sömsmånen och blixtlåset och sydde fast det. 

Efter att jag gjort allt det var jag klar med själva koftan och gick därefter över till broderingsmaskinen. Jag knappade in de bokstäver jag ville ha insytt på koftan och var beredd på att stoppa maskinen om något gick snett. Ibland blev det fallet, och då var det så att man fick fixa till problemet och sedan fortsätta. 

När detta var klart och jag klippt bort överflödig tråd tog jag min bild på Drake som jag bett Jonas skriva ut och prövade att först stryka på den på en provbit, och strök därefter på ett annat exemplar av bilden på min kofta. Man skulle stryka noggrant och under en rätt så lång tid. När detta var klart, och bilden svalnat en stund, tog jag ett bakplåtspapper på bilden och strök ännu en gång, denna gången under en kortare period. Bilden fäste sig fint på baksidan av min kofta. 

Mina åsikter: 
Jag blev nöjd med koftan och tycker att detta var en rätt så bra utmaning för mig, då jag använde mig av tekniker och metoder som jag inte använt mig av tidigare. Det ledde även till att jag lärde mig en hel del nya saker, till exempel att sy på dragkedja, sy knapphål och att använda broderinsmaskinen. 

Jag har försökt jobba så självständigt som jag kunnat och försökt tänka själv innan jag frågat om hjälp. När jag använde broderingsmaskinen var detta speciellt svårt då det inte fanns någon beskrivning på hur man skulle använda den på samma sätt som det fanns en beskrivning på hur man skulle sy koftan vilket gjorde den aningen mer komplicerad att använda, men endast när man skulle starta den och ställa in den då jag annars i princip bara skulle se på när den sydde in mina bokstäver. 

Sammanfattningsvis tycker jag det varit väldigt roligt och lärorikt att arbeta med min kofta. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar