Etiketter

söndag 14 oktober 2012

Teknik; robotar

I NO har vi nu börjat på ett nytt arbetsområde i teknik, och det handlar om robotar. Vi har byggt ihop vars en robot (i helklass kommer vi få jobba i par då robotarna inte räcker till alla) och under de följande veckor som vi ska jobba med detta arbetsområdet ska vi lära våra robotar att göra olika saker, som t.ex att gå framåt, stanna osv. För att kunna göra det har vi installerat ett program på vår dator där vi programmerar våra robotar. Efter varje lektion kommer vi göra en dokumentation om vad vi lärt roboten och hur det gått. I slutet av arbetsområdet kommer det vara ett prov. Jag tror detta kommer bli väldigt roligt men även svårt. Det gäller att man lär sig vad man gör och förstår det och i dokumentationerna kommer jag även skriva det jag har lärt mig och hur jag har gjort det på ett sätt som gör så att jag förstår det sedan när jag ska läsa mina dokumentationer för att träna inför provet och inte glömma det vi lärt oss.
Här kommer lite bilder från när vi byggde ihop robotarna. Min robot heter Toblerone.

Och så det slutliga resultatet av Toblerone :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar