Etiketter

onsdag 10 oktober 2012

Utvärdering; Idrott

Min upplevelse:
Jag hade ju först en tid som mål men ändrade den till en upplevelse. Det var då att försöka springa Gunnesborundan utan att stanna. Jag tycker min runda gick bra, då jag alltid brukar välja att gå några gånger under rundan för det blir för jobbigt. Men denna gången kämpade jag verkligen och fast än att mina ben var hur nära som helst på att lägga av så fortsatte jag. Jag joggade hela vägen, utan att stanna, till ungefär där vid fornborgen. Sedan kunde jag inte mer utan gick en kort sträcka och innan jag kom till Gunnesbo station så började jag jogga igen och fortsatte ända tills jag kom fram till hallen. Fast än att jag var jättetrött tyckte jag denna rundan kändes mycket bättre än vad den första gjorde, men det kan ju bero på lite olika saker. För det första så sprang jag ju intervaller första gången och det var väldigt jobbigt och kändes fett tungt. När jag joggade körde jag på samma tempo hela vägen och spurtade inte så att jag helt plötsligt skulle bli supertrött (som vid intervallerna) utan tröttheten kom liksom lite i taget vilket var mycket lättare att hantera. Sedan så kändes det mycket bättre när jag inte stannade. Jag tycker själv det blir mycket tyngre att börja springa efter att man har stannat upp och börjat gå, och då jag endast stannade en gång på den här rundan blev det även lättare på det sättet. Sedan kan det ju också bero på att min kondition har blivit lite bättre, då jag har tränat under dessa veckor.

Min träningsdagbok: 
Vi skrev ju också träningsdagbok under dessa veckor. Jag skrev mycket i min träningsdagbok och försökte ge en bra inblick i vad vi gjorde, men jag skrev inte efter varje tillfälle jag tränat, då jag endast tränar fotboll. När jag kollar tillbaka på mina inlägg i träningsdagboken så ser jag att våra fotbollsträningar faktiskt är väldigt effektiva och bra för att få upp konditionen. Våra träningstillfällen är ju dock inte så många, och när jag tänker efter kan jag faktiskt träna lite mer. Och det har jag också tänkt på innan och jag har bestämt mig för att på måndagar följa med Nanjot och Soniya och träna zumba. Jag tror det blir rolig för att det inte är något jag har gjort innan och det har liksom inte med fotboll eller någon annan bollsport att göra vilket kan vara bra då jag får variation.

Arbetsområdet: 
Jag tycker detta arbetsområdet har varit väldigt roligt för det har handlat om kondition, dvs har vi gjort många bollekar och andra konditionsspel och jag tror det har gett bra resultat. Lagspelen vi gjort har varit jobbiga men roliga, vilket gör att man inte tänker på att man tränar konditionen när man faktiskt gör det, och det är ju kul. Sedan tycker jag idén med träningsdagboken var väldigt bra då man fick en syn på hur det är man tränar och vad man behöver ändra eller om man behöver träna mer, och det hade ju jag användning av. Det var även roligt att skriva om ens egna träningspass. Sedan hade vi ju orienteringen, vilket gick jättebra för mig! Jag har både blivit bättre på att läsa karta och så hade man mycket användning av konditionen där. Det var väldigt jobbigt på orienteringen för vi sprang nästan hela tiden men det var jättekul när man hittade kontrollerna och när jag förstod var jag var någonstan! Något jag inte gjorde förra gången... Jag har alltså upplevt detta arbetsområdet som ett väldigt bra arbetsområde och jag tycker min insats varit bra och jag har jobbat effektivt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar