Etiketter

onsdag 21 november 2012

Robotdagbok v.3 Kvadrat 90x90cm

Denna veckas uppdrag var att få Toblerone att köra runt en kvadrat med måtten 90x90 cm så bra som möjligt. Det var en aning svårt då det tog väldigt lång tid att få det bra och den åkte snett på vissa ställen osv, men tillslut blev jag nöjd. För att veta ungefär hur många rotationer jag skulle ha för 90 cm kollade jag på diagrammet jag gjorde förra veckan, där vi hade skrivit upp ett antal cm och och antal rotationer det motsvarade. Svängarna var svåra, då man ville få den att rotera exakt 90°. Om man valde att använda rotationer för att rotera 90° så hade jag 0,52 rotationer ungefär men om man valde grader så var det ungefär 180°.
Grejen med detta programmet är den att om du vill rotera ett helt varv så kan man tro att det ska vara 360° men det är det inte, för det blir ett halv varv så man måste dubbla det, dvs 720° för ett helt varv. Och om man vill rotera 1/4 varv så är det inte 90° utan det dubbla, dvs 180°. Så det måste jag tänka på!



Tips till mig själv:

1. Tänka på graderna inte stämmer, man ska dubbla det.
2. Vara noggrann med att sätta bakhjulet rakt.
3. Sänka hastigheten -det blir mer noggrant.
4. Programmera en sträcka i taget! Dvs först första sträckan, så den blir perfekt, och sen första svängen så den blir perfekt, och sen göra andra sträckan då man kan kopiera in den första, och andra svängen ska man kopiera in den första. Men att ta en sträcka i taget och få det perfekt efter hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar