Etiketter

måndag 26 november 2012

Robotdagbok v.4 Parkeringsplatsen


Denna vecka var uppdraget att få Toblerone att parkera. Vi monterade på en trycksensor som vi använde oss av, och innan vi började med parkeringsuppdraget skulle vi åka en sträcka fram, köra mot en vägg, åka tillbaka och snurrar två varv. Efter det började vi med parkeringsuppdraget. Jag gjorde en bana med tejp och sedan var det bara att mäta sträckorna och skriva motsvarigheten i rotationer. För att veta hur mycket det var kollade jag än en gång på tabellen där jag skrivit upp ett antal centimeter samt rotationer. 



Jag känner att det blir lättare och lättare att arbeta med Toblerone ju mer tiden går, och det är ju för att jag blir mer van och vet bättre hur den fungerar och vad jag behöver göra för att få den att gå som jag vill. 

Tips till mig själv:
  1. Kolla på tabellen. 
  2. Använda decimaler mycket -det blir mer exakt. 
  3. Använda grader när jag ska rotera, 1/4 varv = 180°, 2/4 = 360°, 3/4 = 540°, 4/4 = 720°.
  4. Trycksensor: Om du vill stanna direkt efter den kommit mot en vägg tar du ny mutter och sen stop-tecknet. 
  5. Trycksensor: Om du vill att den ska gå mot en vägg tills den kommer på en vägg tar du ”obegränsat” på muttern innan. 
  6. Trycksensor: Om du vill att den ska backa direkt efter att den kommit mot en vägg tar du ”backa” tecknet på muttern direkt efter trycksensorn. 

TABELL: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar