Etiketter

fredag 20 september 2013

Idrottsuppgift v.38

1. Jag tycker att vi har arbetat med att röra oss allsidigt i olika fysiska sammanhang, t.ex har vi dansat, haft styrketräning och bollspel och lekar, vilket då tyder på att vi har haft mycket variation och allsidiga. Jag tycker också vi har genomfört och anpassat utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden, t.ex paddlade vi, åkte på läger och övernattade i en stuga. Fast än att det kanske inte var på grund av idrotten som vi åkte på läger så har det ju ändå med det att göra och det tycker jag var bra. Vi har även skrivit en planering om t.ex en dags vandring i skogen (vilket jag skrev om) och då lärde man sig mer om friluftsliv. Jag tycker även att vi förebygger risker vid fysisk aktivitet i princip alla lektioner, då vi värmer upp ordentligt och sedan har uppmjukning och stretchning. Detta tycker jag självklart är väldigt bra, vi minskar risk för skador och det känns också bättre efter ett träningspass om man stretchar.

2. Jag tycker inte vi arbetat med att planera en idrottslektion och praktiskt genomföra och sedan värdera den. Detta tycker jag är något viktigt, man tränar ledarskap, samarbete med de i sin grupp och även sin fantasi när man ska komma på olika övningar man ska göra under lektionen. Jag tycker inte heller att vi arbetat så mycket med att hantera nödsituationer i land och vatten. Även detta är något viktigt som man bör lära sig. Det kan komma till nytta i verkligheten och då är det bra om man har erfarenheter.

3. Det jag behöver jobba mer med för att några ett högre betyg är att planera, genomföra och värdera en t.ex idrottslektion. I och med att vi inte jobbat så mycket med just det än så tror jag jag kommer få tillfälle att förbättra denna förmåga, men då måste jag ta arbetet seriöst och verkligen göra mitt bästa så att jag förbättrar mig och det skulle kunna leda till att jag får ett bättre betyg också.

Lektioner som jag skulle vilja vara med och planera, organisera och leda är t.ex styrketräning/konditionsträning, eller musik-rörelse/dans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar