Etiketter

onsdag 25 september 2013

Undersökning; slöjan


Introduktion: 
Jag valde att göra en undersökning som handlade om frågan: tycker du att det är förnedrande för kvinnor som är tvungna att bära slöja inom vissa länder? 
Jag frågade sammanlagt 24 personer och antecknade sedan deras svar. Anledningen till att jag ställde denna fråga var för att jag tycker det är ett intressant ämne och jag skulle även vilja veta vad andra personer tycker om detta. Jag ställde även en följdfråga och undrade då om man tyckte att männen inom dessa länder i så fall också borde vara tvungna att bära slöja eller någon annan sorts huvuddukning. 

Resultat:  

Resultaten har jag gjort i from av cirkeldiagram. Det första diagrammet är svaren jag fick när jag frågade om de tyckte det var förnedrande för kvinnor att vara tvungna till att bära slöja. Det andra diagrammet är svaren jag fick från endast muslimer och hur de ställde sig till frågan. Det tredje diagrammet är svaren jag fick till frågan om männen inom dessa länder i så fall borde vara tvungna att bära slöja eller någon annan sorts huvuddukning.
                              
                                                     1.
                                                      2.
                                                   3.

Slutsats: 

Om man kolla på diagrammen så kan vi tydligt se att majoriteten tyckte att det var förnedrande för kvinnorna att vara tvungna till att bära slöja. Allt som innebär tvång är enligt många (även mig) förnedrande. De flesta av de som sa nej till denna fråga menade att kvinnor var förtryckta, och inte förnedrade. Vi kan också se att 100% av de muslimer jag frågade tyckte det var förnedrande. Självklart kan man inte dra en generell slutsats av detta då jag frågade ett fåtal personer, men om jag skulle frågat väldigt många muslimer och resultatet skulle vara ungefär samma kan man dra slutsatsen av att det finns många, många muslimer som inte tycker på detta sättet och därför kanske man kan tänka att anledningen bakom detta tvång inte är på grund av religionen i sig (för om det var religionen skulle antagligen religiösa muslimer hålla med om det) utan samhället eller en grupp personer som styr och som kan inleda ett sådant tvång för att på nått sätt få makt själva, då de personer jag frågade faktiskt är religiösa. 

I det tredje diagrammet kan vi se att ungefär 40% av personerna inte tyckte att männen skulle bära någon sorts huvuddukning trots att kvinnorna är tvungna till det. Vi kan dra olika slutsatser av detta. Det ena kan ju vara att vår värld just nu är mansdominerande och, inte att folk tycker det bör vara så, men man har en känsla av att männen är en aning mäktigare och de behöver därför inte bära någon sorts huvuddukning trots att kvinnorna är tvungna till att göra det.  

Majoriteten tyckte dock att männen också skulle vara tvungna till att bära någon sorts huvuddukning och jag håller med. För att samhället ska vara rättvist ska det inte finnas olika lagar från kön till kön. Ett jämställt samhälle ska ge samma möjligheter och ha samma lagar för både män och kvinnor, och om man då inte kan göra jämställt på det ena sättet (alltså att kvinnor inte behöver bära slöja-som män) kan man göra det jämställt på det andra sättet (att män ska bära slöja-som kvinnor).

Felkälla:

En felkälla kan dock finnas i det sista diagrammet. Vissa kan ha tolkat frågan fel och svarat nej på grund av att de inte tycker någon ska bära huvuddukning, varken män eller kvinnor, och svarade därför så som de gjorde. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar