Etiketter

måndag 3 oktober 2011

Livet i en vattendroppe !

Uppgift: Att hitta liv i en vattendroppe.
Syfte: Syftet med laborationen var att undersöka om det finns levande organismer i gräs/hö. (Organism=levande varelser)
Hypotes: Jag trodde inte vi skulle hitta något, för djuren är ju jätte små, och jag trodde att man ändå inte kunde se dom med ett mikroskop. Jag trodde inte man kunde förstora så mycket. 
Utförande: Jag och Rose jobbade ihop. Vi hade två olika hinkar, en med vatten från ett akvarium, och den andra hade vatten från dammen. Vi hade hö/gräs i båda hinkarna, och det var ungefär lika mycket hö/gräs, som det var vatten i hinkarna. Sen fick det stå i en timme. Först undersökte vi vattnet i hinkarna med blotta ögat, och sen tog vi en pipett och hällde en droppe vatten på ett objektglas och täckte vattendroppen med ett täckglas. Sedan placerade vi objektglaset med vattendroppen på vårt mikroskop. Vi fick justera lite för att se något. 
Resultat: Efter att vi justerat lite så kunde man faktiskt se små, små djur krypa i vattendroppen. Men man såg ju inte själva vattendroppen med tanke på att den var täckt med ett täckglas. Men man kunde se djur, jag vet inte exakt hur många dom var, men det var flera stycken som var otroligt små. Vi såg också en luftbubbla.
Materiel: Hink, hö/gräs, damm- och akvarievatten, mikroskop, bägare, pipett, objekt- och täckglas.  
Slutsats: Vi fick vårt resultat för vi fick justera lite med mikroskopet. Vi hittade djur vilket jag inte trodde, som jag skrev i min hypotes. Det var inte djur som jag kände igen, men efter att tittat i vår bok förstod jag att det var kvalster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar