Etiketter

måndag 3 oktober 2011

Separation genom filtrering !

Uppgift: Separation genom filtrering. 

Syfte: Vi ska försöka separera två ämnen som vi först har blandat.
Hypotes: Jag tror det kommer gå om man filtrerar först en gång, och sedan kanske fler gånger för att filtrera det som blev kvar.
Materiel: Mortel med pistill, E-kolv, bägare, tratt, filterpapper, spatel, socker, krita och vatten.
Utförande: Jag arbetade tillsammans med Rose. Först tog vi en mortel med pistill och la en krita i morteln. Sedan började vi krossa kritan. När kritan var helt krossad och det bara var pulver kvar hällde vi i allt pulver i en bägare och hällde också i lite socker. Vi tog bägaren och hällde i en halv centimeter vatten i den. Därefter tog vi en E-kolv med och en tratt och la in ett filtreringspapper i tratten. Vi hällde sakta vattnet med kritan och sockret ner i tratten som sedan droppade ner i E-kolven. Sedan när allt hade droppat ner i E-kolven så fick vi smaka på en droppe.
Resultat: Vattnet i bägaren var helt genomskinligt men när vi smakade på det smakade det sött. Alltså sockret hade kommit med vattnet. Men all pulver av kritan var kvar i filtreringspappret. 
Slutsats: Min slutsats är att det gick att separera två ämnen som vi redan blandat ihop genom att filtrera det. Det var också det jag trodde i min hypotes. Vi fick vårt resultat för att filtreringspappret gjorde så att kritan fastnade på den. Jag tror att sockret inte fastnade på grund av att det redan hade löst upp sig i vattnet, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar