Etiketter

torsdag 20 september 2012

Träningsdagbok

I tisdags var jag på träning. Den träningen vi hade då var väldigt konditionsinriktad. Det började med att jag kom två minuter sent till träningen vilket i sin tur ledde till att jag fick springa två extra varv runt planen. Det var ju bra för min kondition, då jag förutom de 4 första skulle springa två extra, alltså 6 varv runt planen. Det var väldigt jobbigt och tufft. Sedan hade vi lite intervallövningar, som t.ex idioten där man har ett antal koner utsatta på rad och man med full kraft springer fram till den första, joggar ner, springer full fart till den andra, joggar ner osv. (Bild nedan).


Sedan hade vi en ny övning, den var otroligt jobbig och även komplicerad. Det tog ett tag (långt tag) innan laget förstod uppgiften. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det var två koner mittemot varandra med ett rätt så kort avstånd, så stod det två personer vid varje kon. Den första skulle driva bollen fram och när det var ungefär 1 meter kvar till den andra personen skulle man passa bollen och sedan springa baklänges tillbaka samtidigt som den andra personen skulle driva ikapp med bollen, passa till nästa på tur, den andra backar och den tredje ska driva ikapp, passa och backa och så fortsatte det så. Den övningen var väldigt jobbig, då avståndet mellan konerna inte var så långt och en runda tog snabbt slut. Man var då igång hela tiden och när det blev som jobbigast tog det lång tid att backa tillbaka och man hann nästan inte fram innan man skulle driva med bollen igen. Med andra ord, komplicerad, jobbig men nyttig. I slutet tränade vi lite anfallsspel och sedan var träningen över.

Dagens idrottslektion hade också väldigt mycket att göra med konditionen. Det var ett slags spel där man var i fyra olika lag. Man skulle en person från varje lag i taget springa fram till sin plint på andra sidan hallen och försöka pricka så många ärtpåsar av fem stycken i plinten på andra sidan. För de ärtpåsarna du missa fick du ett straff. Vi började med att straffet var att man skulle springa ett varv runt de gula konerna som var placerade mitt i salen. Om du missa en gång, fick du springa ett varv, två gånger = två varv osv. Sedan skulle man så snabbt som möjligt tillbaka till sitt lag och så var det nästas tur. Efter varje ny omgång som vi spelade la vi till en ny valmöjlighet av straff. Andra gången kunde man även hoppa hopprep och tredje gången kunde man välja mellan att kasta basketskott också. Det var en rolig och effektiv lektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar