Etiketter

torsdag 16 maj 2013

Egen måltid - fetaostlax med pasta

Jag lagade fetaostlax med pasta. Jag valde att laga denna maträtt för jag älskar lax och jag tyckte det såg gott ut, men också det att det verkade intressant att laga denna rätt med pasta och inte ris som är något jag brukar äta lax med hemma. 

Mitt recept: 


200 g laxfilé 
50 g fetaost 
1 krm peppar 
1/2 dl lättcrème fraiche 

125 g tagliatelle 
1 morot 
1 bit squash         
1/2 msk olivolja 
2 msk färsk örter 
4 msk riven ost 
1 dl djupfrysta ärtor 


Jag började det hela med att planera min måltid, vad jag skulle ha för ingredienser och hur jag skulle kunna arbeta på ett så mijövänligt och ekonomiskt sätt som möjligt. Jag skrev också ner hur lång tid jag trodde att det skulle ta att laga min måltid, äta och sedan diska och städa i mitt kök. Jag tyckte det gick bra med min maträtt för fast än att jag inte lagat lax tidigare kände jag mig ändå säker. När jag skulle sätta igång så läste jag i mitt recept att jag skulle börja med pastan och sedan laxen, men jag tänkte att det skulle gå mycket snabbare att koka min pasta än vad det skulle ta att tillaga laxen så därför bytte jag plats på det och började med laxen istället vilket jag tyckte gick väldigt bra. Jag arbetade efter min egen tidsplan som jag hade gjort och tyckte att allt gick bra till. Efter att jag hade dukat bordet för mig och Sara så la jag fram allt på tallrikarna. Jag blev klar vid den tidpunkt som jag hade tänkt mig och som jag hade skrivit i min tidsplanering, vilket var ungefär kvart över tio. Jag var nöjd med min måltid, både utseendemässigt men även med smaken. Jag tyckte kombinationen mellan pasta och lax var perfekt och gillade smaken mycket, för jag gillar kryddor och min måltid var kryddad, speciellt pastan. Jag gillade fetaoströran jag hade över min lax mycket och tycker att den gjorde måltiden mycket godare men hindrade också en från att tycka laxen var torr. Så jag var alltså nöjd med min måltid. Sedan efter det så skulle jag diska och städa i köket, och det gick också efter den tid jag hade tänkt att det skulle ta. Men på nått sätt så kom det någon twist som gjorde att det tog en väldans lång tid att avsluta det hela. Personligen tror jag det berodde på tvätten jag hade att vika efteråt. För jag blev klar med diskningen och att städa mitt kök 11. Då hade Hjalmar, som också skulle vika tvätt, inte heller börjat med att vika, och det var otroligt mycket tvätt så därför tog det nog lång tid. Också det att Birgitta inte hade bråttom att gå någon stans så vi behövde inte stressa eller skynda oss och det ledde nog till att vi blev allt för långsamma och tog det väldigt lugnt och det ledde till att vi blev klara med tvätten rätt så sent. Men bortsett från det så gick det bra tycker jag. 

Jag tillagade även en extra bit lax som kom över så att vi inte skulle behöva slänga den.

Miljö: 
Jag försökte arbeta och laga min måltid på ett miljövänligt sätt och använda miljövänliga livsmedel och metoder. Jag försökte att välja mina grönsaker efter säsong, som moroten, men det fanns inte så mycket av det jag ville ha som var i säsong, t.ex squashen. Jag hade gärna också haft lite isbergssallad i min måltid för jag tycker det är gott med det var inte heller i säsong. Men jag tyckte det var viktigt att ha med grönsaker så fast än att t.ex squashen inte var i säsong så tog jag med det. Det är billigare att köpa grönsaker som är i säsong. Man ska även tänka på att köpa livsmedel som är närproducerade. Detta innebär att produkten inte fraktats så långt och det gör alltså så att inte lika mycket avgaser släpps ut i miljön. Det ska man tänka på när man planerar en måltid. Man ska också tänka på att använda livsmedel som är ekologiska. Detta är mycket bättre för miljön, t.ex så får inte produkterna beskprutningsmedel på sig. Alltså produceras ekologiska livsmedel på ett sätt som är bra för miljön och för en själv. Jag använde mig inte av så mycket ekologiska livsmedel men ska tänka på det till nästa gång. På baksidan av paketen till det livsmedel man har kan man oftast se om det är ekologiskt eller inte. Jag tänkte också på att använda mig av metoder som var miljösmarta, t.ex att använda en vattenkokare när jag skulle koka upp vatten. Detta går snabbare än om man kokar upp vatten i kastrull och tar mindre energi.

Ekonomi: 
Min maträtt kostade sammanlagt ca 63 kr. Jag tycker det är rätt så bra pris för två personer. Det som var det dyraste i min måltid var ju laxen, som kostade ca 33 kr, men resten av mina livsmedel var ej så dyra. Jag tycker det är viktigt att man tänker på ekonomin när man ska planera för en måltid, t.ex att man ej ska köpa mer råvaror än vad man behöver och tänka på att ha en rimlig mängd. Om alla gör detta så minskas överkonsumtionen en grad gällande mat kanske och det blir mer över till andra länder som behöver det mer. Om man vill göra det lite mer ekonomiskt gällande lax t.ex så kan man avvakta innan man köper det och vänta tills priset sänks eller det blir REA på laxen. Då kan man köpa en större mängd lax för att sedan frysa in det man inte ska tillaga. Då kan man lätt tina upp laxen när man behöver den någon annan dag och man sparar pengar. Det är också bättre om man t.ex gratinerar laxen i ugnen istället för att steka den på spisen då man behöver matfett, som t.ex olja till att steka laxen och det tar ju också på pengarna att köpa. För att spara pengar kan man också tänka på vilken ost man köper. I och med att det är dyrare att köpa färdigriven ost så valde jag att använda en ost i storpack som jag kunde riva själv. Olika ostsorter är också olika dyra, då kan man välja en billigare sort. Om man väljer att köpa osten i storpack så kan man använda den till annat också, man kan både riva den men hyvla och bre på mackan, vilket man inte kan om man köper färdigriven ost.  

Hälsa: 
För att göra en måltid hälsosam så kan man ta hjälp av livsmedelsverkets fem kostråd, matcirkeln och tallriksmodellen. Dessa ger en bra bild på hur man ska göra och vad ens måltid ska innehålla för att den ska vara så hälsosam som möjligt. Om man kollar på min måltid så innehöll den alla delarna av matcirkeln förutom frukt och bär delen. Detta kan jag komplettera genom att lägga till en frukt vid sidan om, som t.ex ananas klyftor eller avokado. Jag tror detta är en smaksak, alla kanske inte tycker om anans till fisk, men jag gör det och det är frukter som gör min måltid nyttigare och bättre. I ananasen finns det t.ex kalcium och C-vitamin. Kalcium är viktigt och det behövs för att bilda skelett och tänder och även för olika funktioner i nerver, celler och muskler. Om man inte får i sig tillräckligt med C-vitamin kan detta hos barn leda till rakitis och hos vuxna till benskörhet. Avokadon är också nyttig och bra. I avokadon finns det också kalcium och C-vitamin, men det finns även mycket fett, kolhydrater och proteiner. Dessa är bra då de ger mycket energi och det är bra om man t.ex tränar. Proteiner bygger även upp och reparerar kroppens celler. Det finns även lite zink, som behövs för barns tillväxt och utveckling och även för immunförsvaret och också K-vitamin finns i avokadon, som behövs för blodets koagulering. Brist på K-vitamin är dock ovanlig eftersom att det bildas i tjocktarmen. Om man vill steka lax istället så är ett tips att man använder sig av flytande margarin eller olja istället för margarin i fast form. Det är på grund av att flytande margarin och olja innehåller mer omättade fettsyror än margarin i fast form och det är därför nyttigare med flytande margarin. 

Två viktiga råvaror som jag hade i min maträtt var lax och morötterna. Lax är väldigt nyttigt och bra då det innehåller t.ex D-vitamin som är bra då det behövs för att reglera kalkbalansen i skelett och tänder. Brist på D-vitamin kan leda till benskörhet. Det finns även B12 som behövs för att bilda blodkroppar, proteiner och vävnader och även för tillväxten och nervsystemet. Brist på detta kan de blodbrist och skador på nervsystemet. I lax finns det även lite fosfor och selen. Fosfor behövs för att bilda skelett och tänder och brist kan leda till urkalkning av skelettet. Selen behövs för att skydda cellerna från att förstöras och även för immunförsvaret. Brist på selen kan öka risken för vissa cancer former och hjärt- och kärlsjukdomar. Morötter är också väldigt nyttigt. I morötter finns det A-vitamin som behövs för ögats anpassning till skymningsseende och även för tillväxten. Brist på A-vitamin kan leda till nattblindhet om det är lindrigt och svårare brist kan leda till blindhet. Det finns även C-vitamin och kolhydrater. C-vitamin är bra för att bilda kroppsvävnader, blodkärlens hållfasthet och för att kroppen ska kunna ta till sig järnet i maten. Brist kan orsaka trötthet, försämrad sårläkning och blödningar i tandköttet. Kolhydraterna som finns i morötter är framförallt i form av sockerarter. Dessa ger energi. 

Om man är en person som vill gå ner i vikt så kan man anpassa sin maträtt efter det. Då kan man ändå ta hjälp av t.ex tallriksmodellen. Tallriksmodellen består ju av tre delar, två större och en lite mindre. En utav de större delarna består av potatis, pasta, ris och bröd, den andra stora delen består av grönsaker, rotfrukter och frukt och den sista delen består av kött, fisk och ägg. I min måltid fanns alla delarna av tallriksmodellen med, och om man vill går ner i vikt kan man ha samma måltid som den jag lagat men ändra om i mängden. Då kan man alltså ändra så att grönsak, rotfrukt och frukt delen är halva måltiden, och den andra halvan är delad mellan pasta, potatis, ris och bröd delen samt kött, fisk och ägg delen, som som bilderna visar. På detta sättet minskar man på sitt kaloriintag vilket leder till minskad vikt. 
                      









Min måltid när den var klar. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar