Etiketter

torsdag 30 maj 2013

Kanelbullar


Under hemkunskapslektionen så bakade vi kanelbullar och jag ska nu jämföra skillnaden mellan köpta kanelbullar och de vi bakade. Om vi kollar prismässigt, så kostade ICA’s kanelbullar 52,14 kr/kg och de vi själva bakade kostade 49,90 kr/kg. Det blev alltså 2,24 kr billigare att baka sina egna kanelbullar. Med detta kan vi ju se att det blir bättre för ekonomin att baka sina egna kanelbullar. Om man är en person som gillar kanelbullar mycket och köper det ofta så blir det ju efter ett tag rätt mycket pengar man sparar av att baka istället. 

Jag kollade upp vad för fett det fanns i ICA’s kanelbullar, och i receptet för de bullarna hade man använt sig av rapsolja och jag använde margarin till mina. De fettet ICA använde sig av var nyttigare då det är i flytande form och innehöll därför mycket omättade fettsyror, medan mitt margarin i fast form innehåller mer mättade fettsyror. Skillnaden mellan mättade och omättade fettsyror är rätt stor och viktig att tänka på. Mättat fett kan öka kolesterolet i blodet, och kolesterol kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Omättat fett sänker blodets kolesterolhalt och är därför nyttigare för kroppen. Men om man bakar själv kan man välja att använda sig av flytande margarin eller olja istället, så det blir nyttigare. Dock kostar det mer att köpa rapsolja, och det i sin tur blir sämre för ekonomin men det kan vara värt det att lägga ner lite extra pengar för att få det nyttigare och hälsosammare. 

Jag tycker det är bättre att man bakar bullarna, inte bara för att det slutar billigare och är bättre för ekonomin, men det är även väldigt roligt. Det kan också vara så att det känns mer speciellt att äta bullar som man själv bakat än att köpa färdiga kanelbullar. Men det är så att alla kanske inte hinner baka, och då är det ett snabbar och enklare alternativ att åka och köpa färdiga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar