Etiketter

torsdag 17 oktober 2013

Läsförståelse; Persepolis


  1. Att de inte var så gammalmodiga och de vågade låta Marjane klippa deras hår fast än att hon inte hade någon direkt utbildning i det.
  2. Han menar klassvärdarna. Han använder det uttrycker för att de ser klassvärdarna som poliser ungefär, och klassvärdarna kanske bevakar Marjane och hennes kompisar för att ta deras cigaretter t.ex om de kommer på dem. 
  3. Att han har förändrats utseendemässigt, t.ex huden har ändrats och ögonen osv, men jag tror främst de menar att han har blivit hjärndöd, alltså att han inte kan tänka ordentligt för det är ju bland annat något som händer när man tar droger. 
  4. Jag tror hon blir väldigt mycket påmind om hennes förflutna då, och också hennes föräldrar. Hur hon var på den tiden, och hennes föräldrar tror ju att hon fortfarande är ”på det sättet” men hon har förändrats och känner att hon går bakom ryggen på hennes föräldrar så därför får hon dåligt samvete. Det kan också vara så att hon blir väldigt orolig över det som händer och över sina föräldrar, och det gör kanske ont att ringa till dom så hon vill helst inte kolla på det. 
  5. Det menar att ”där gick det över gränsen” tror jag, eller ungefär ”där gick det för långt”.
  6. Jag tror att den egentliga anledningen till det först var när hon skriker ”jag är iranier och det är jag stolt över” för det var första gången hon stod upp för sig själv och hon kände sig stolt också, och jag tror det var vändpunkten, så att säga. För när hon åkte från Iran och t.ex sa till Marc att hon kom från Frankrike så skämdes hon för sin ”riktiga identitet” och punklooken var ett sätt att förändra sig, att kanske försöka hitta vem hon är eller att gömma sig. Men sedan när hon skrek så insåg hon att hon egentligen inte skäms, hon är stolt och hon började om på nytt genom att överge punklooken. 
  7. Han är deprimerad, för i Iran var han en respekterad man, han var någon, en bra människa så att säga. Men med tanke på omständigheterna kunde han inte vara kvar där och flyttade till Tyskland, och bara det var säkert svårt för honom tror jag, att lämna vänner och familj för att åka till Tyskland, och dömer de också honom och kallar honom en turk, vilket han inte tycker är särkilt kul självklart.  
  8. Jag tror att den senaste perioden har varit otroligt jobbig både för Marjane men även hennes mamma, och jag tror att båda varit psykiskt trötta den senaste tiden, och när de sedan säger detta skämtet bara liksom släpper det, och fast än att både antagligen vet att det är barnsligt så fortsätter de att skratta och samtidigt liksom släpper all den ångest och stress de känt av den senaste tiden, och då kanske ett simpelt skämt som det kan verka roligt och man vill bara skratta i evigheter.
  9. För denna bilden visar deras ansiktsuttryck och känslor, därför behövs det inte någon pratbubbla, och man kan nu tänka och själv ”bestämma” vad man tror att de tänker. 
  10. Jag tror att Majane blir lite arg för att hennes mamma rotat i hennes saker, något som hon tydligen inte tyckte det var okej, och hennes mamma tänkte nog att det var okej för henne att rota i Marjanes saker och förstod inte varför Marjane blev sur över det. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar